Prejsť na hlavný obsah
Centrálny informačný portál baner

Časopis Quark 8/2021 v predaji

banner Quark 8/2021

Čo nájdete v Quarku 8/2021

V hlavnej téme augustového čísla časopisu Quark sa jej autor František Máliš z Lesníckej fakulty Technickej univerzity vo Zvolene zaoberá poklesom biodiverzity lesov Slovenska v čase globálnych zmien prostredia.

Pokles biodiverzity
Biodiverzita je v súčasnosti často používaný termín, ale znie nám dosť cudzo. Neznamená však nič zložité. Jednoducho ide o rozmanitosť (diverzitu) živých organizmov (bio) alebo rôznorodosť života na Zemi. Keď si však uvedomíme, aká je tá rozmanitosť života nesmierna, pochopíme, že biodiverzita je veľmi široký pojem.

Na chvíľu dinosaurom
V roku 2020 oznámili vedci objav najmenšieho dinosaura vôbec, veľkého asi ako kolibrík. Ukázalo sa, že ide o paleontologický omyl: z dinosaura sa vykľul plaz podobný jaštericiam.

Kryoelektrónová mikroskopia
S Dominikom Hrebíkom z Masarykovej univerzity v Brne sme sa rozprávali o metóde kryoelektrónovej mikroskopie, ktorá umožňuje vytvárať obrázky biologických systémov s rozlíšením, aké bolo donedávna považované za nemožné.

Myšlienka cez priepasť
Bez mostov by existovali cesty, ale nie cestovanie. Aspoň nie bez dlhých obchádzok a presadania do lodí na brehoch vôd.

Záhadné vymieranie žraloka, Tanec s losími zubmi, Najmenší z bielych trpaslíkov, Tričkom proti otepleniu, Gén chudnutia, Odolné spermie, Domáce verzus divé mačky, Svedectvo králičích kostí, Výhoda tmavých krídel, Vedecká brána, Biodegradovateľná batéria, Priehľadné motýle, to je výber ďalších tém, ktoré nájdete v rubrike Magazín. Samozrejme aj v augustovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky na zaujímavých úlohách.

Nové vydanie časopisu Quark si môžete kúpiť v novinových stánkoch od 1. augusta 2021, prečítať na webovej stránke časopisu alebo vyzdvihnúť priamo vo vašej schránke.

Zdroj: Quark