Prejsť na hlavný obsah
Slovensky English
Centrálny informačný portál baner

Časopis Quark 5/2021 v predaji

banner Quark 5/2021

Hlavná téma májového čísla časopisu Quark je venovaná fyzike zemetrasení. V článku profesora Petra Mocza a jeho kolegov z Ústavu vied o Zemi SAV sa dozviete, prečo a ako sa tieto javy vyskytujú v určitých konkrétnych oblastiach.

Fyzika zemetrasení
Keby sme dokázali urobiť chemickú snímku vnútra Zeme, videli by sme, že vnútro Zeme je, veľmi zjednodušene, tvorené tenkou kôrou, hrubým plášťom a jadrom. Keď využijeme na snímkovanie Zeme seizmické vlny, zistíme, že plášť je tvorený tromi vrstvami tenšieho vrchného plášťa a hrubším spodným plášťom, pričom hrubšia vonkajšia časť jadra je kvapalná a menšia vnútorná tuhá. O snímke možno v jednom i druhom pohľade hovoriť preto, lebo ukazujú okamžitú štruktúru Zeme.

Čo sa deje vnútri Zeme, skúma najmä fyzika Zeme (geofyzika). Fyzika jediná môže vďaka povrchovým meraniam fyzikálnych veličín, matematickým metódam a numerickému modelovaniu skúmať celý objem našej planéty. Na základe fyzikálneho modelu štruktúry Zeme a procesov v nej sa potom rozvíjajú aj iné modely, napríklad chemický či mineralogický. Sústredíme sa len na dva javy – tektonické zemetrasenie a seizmické vlny.

Predvoj vesmírnej flotily
V marci odštartovala na obežnú dráhu slovenská družica GRBAlpha, ktorá môže vyšliapať cestu k flotile CubeSatov so špecifickým poslaním.

Pohľad do minulosti
Väčšinu hviezd na oblohe pozorujeme s oneskorením mnohých rokov vzhľadom na ich vzdialenosť od nás. Dokázali by sme zo vzdialenosti 65 miliónov svetelných rokov vidieť dinosaury?

Lesní bubeníci
Ďatle sú medzi našimi druhmi vtákov výnimočné. Ako jediné dokážu tesať do tvrdých kmeňov stromov. Je až obdivuhodné, že to dokážu bez toho, aby si spôsobili zranenie.

Príliš ľudské oko, Kráľovná bronzovej doby, Snívajú chobotnice?, Prvý protipalec  v histórii, Brzdenie antihmoty, Etna z vesmíru, Najpresnejšia sekunda, Enormné plytvanie jedlom, Dvojitá protilátka, Tichý zabijak, Koniec citlivým zubom, Magnetizmus čiernej diery, a ešte ďalšie témy, ktoré nájdete v rubrike Magazín.
Samozrejme aj v májovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky na zaujímavých úlohách.

Nové vydanie časopisu Quark si môžete kúpiť v novinových stánkoch od 1. mája 2021, prečítať na webovej stránke časopisu alebo vyzdvihnúť priamo vo vašej schránke